محل تبلیغات شما

روایات بسیارى از حضرت امام محمّدباقر ( علیه السلام ) درباره مهدى موعود ( علیه السلام ) رسیده كه قسمتى از آنها درباره سیره و صفات آن حضرت است و هر كدام از آن روایات، گوشه‏ اى از صفات و حالات و سیره آسمانى آن بزرگوار را بازگو مى‏ كند و اینك این چند مورد را یادآور مى‏ شویم.

  1. آن حضرت در مورد آیه شریف:
    الَّذِینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا اَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ 1 همان كسانى كه چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز برپا مى‏ دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسندیده وامى‏ دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏ دارند و فرجام همه كارها از آن خداست» فرمودند:

این آیه براى قائم آل محمّد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یاران او است. خداوند، مشارق زمین و مغارب آن را به آنان مى‏ دهد:
یُظْهِرُ الدِّینَ وَ یُمِیتُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ بِأَصْحَابِهِ الْبِدَعَ وَ الْبَاطِلَ كَمَا أَمَاتَ السَّفَهَةُ الْحَقَّ حَتَّى لَا یُرَى أَثَرٌ مِنَ الظُّلْمِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور؛ 2
خداوند به وسیله او دین را غالب و پیروز خواهد گردانید و به وسیله او و یاران او بدعت و باطل را از بین خواهد برد، همان گونه كه سفیهان، حق را از بین برده و نابود كردند، اثرى از ظلم دیده نمى‏ شود و امر به معروف كرده و نهى از منكر مى‏ كنند و عاقبت امور از براى خداوند است.»

آنچه در این عبارت شاخص است، ظاهر نمودن دین، از بین بردن بدعت‏ ها، محو كردن آثار ظلم و امر به معروف و نهى از منكر است. همه این امور به دست حضرت ولى عصر ( علیه السلام ) صورت خواهد گرفت و با خواست و اراده آن بزرگوار تحقّق خواهد یافت و البتّه یاران آن بزرگوار، ایشان را در این امور یارى مى‏ كنند.

  1. جابر جعفى نقل مى‏ كند كه حضرت ابوجعفر، امام باقر ( علیه السلام ) فرمودند:
    والله لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّى یَبْعَثَ اللهُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ یَعْمَلُ بِكِتَابِ اللهِ وَ لَا یَرَى مُنْكَراً إِلَّا أَنْكَرَه؛ 3
    به خدا سوگند دنیا تمام نمى‏ شود و به پایان نمى‏ رسد تا اینكه خداوند مردى از ما اهل بیت ( علیه السلام ) را برانگیزد مردى كه به كتاب خدا عمل مى‏ كند و منكر و امر ناشایسته‏ اى را نمى‏ بیند، جز اینكه آن را انكار مى‏ نماید و از آن جلوگیرى خواهد فرمود.»

اینها صفات نورانى و سیره مقدّس آن بزرگ مصلحى است كه در آخراّمان ظهور مى‏ كند و از خاندان پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و از اعقاب و ذریّه آن حضرت است. آرى سیره و صفات او طبق این روایت:

الف) عمل به كتاب خداست. او به قرآن كریم عمل مى‏ كند و طبق كتاب آسمانى اسلام حركت نموده و گام برمى‏ دارد او قرآن را در براى تشریفات نمى‏ داند؛ بلكه آن را كتاب عمل مى‏ داند كه باید در جامعه پیاده شود و كارهاى روزمرّه جامعه با آن انطباق پیدا كرده و به عنوان منشور نجات و رهایى جامعه به اجرا در مى‏ آورد.

ب) برنامه و سیره آن حضرت نهى از منكر است. بنگرید كه حضرت باقر ( علیه السلام ) این مطلب را به چه صورتى ادا مى‏ كنند. مى‏ فرماید: و لا یرى منكراً الّا انكره» او منكر و خلاف شرعى را نمى‏ بیند جز اینكه اعتراض مى‏ كند و خروش برمى‏ آورد و عدم رضایت خود را نسبت به انجام آن منكر در جامعه ابراز مى‏ دارد. او طبیعت منكر و جنس عمل بد را آفت و آسیب جامعه دانسته و عامل فساد امّت، عایق انسان از خدا، جهان ابدى و سیر اكمالى مى‏ داند و از این رو نه تنها خود از اعمال بد و كارهاى نادرست و مورد انكار دورى مى‏ گزیند كه هر كسى مرتكب آن شود نیز مورد انكار و اعتراض آن حضرت قرار خواهد گرفت، منكر هر منكرى باشد و مرتكب آن هر كس باشد.

  1. علّامه مجلسى نقل كرده كه حضرت امام محمّد باقر ( علیه السلام ) فرمودند:
    اذا قام قائم اهل البیت قسّم بالسویّه و عدل فى الرعیّة؛ 4
    هنگامى كه قائم اهل بیت ( علیه السلام ) ظهور كند، اموال را بالسّویه و مطابق قانون تساوى در میان مردم تقسیم مى‏ كند و در میان رعیّت با عدالت رفتار خواهد نمود.»
    انسان‏ها در اعصار مختلف، همواره این اضطراب و دغدغه را داشته و دارند كه حاكمان آنان، دو اصل اساسى و دو قانون‏ راحتى‏ بخش و اطمینان‏ آور را رعایت ننموده؛ بلكه آن دو را خدشه‏ دار كنند، یكى تقسیم مال در میان رعیّت به طور مساوى و بدون ترجیح كسى بر دیگرى بر اساس روابط و پیوندها و معیارهاى ناصحیح و دیگرى مراعات نكردن عدل و قسط در جامعه و خلاصه ملّت را با دو چشم دیدن و با هر گروهى به صورت خاص و شكل ویژه‏ اى رفتار كردن. به این ترتیب پیروان حضرت بقیّة الله ( علیه السلام ) و منتظران ظهور آن بزرگوار باید هم اكنون این دو اصل اصیل را كاملًا در نظر بگیرند و همواره بر آن پافشارى كنند اگر در گروه حاكمیّت مملكت قرار دارند، خداى را در نظر بیاورند و با ملّت بر اساس این دو قانون سازنده و حیات بخش مواجه و روبه‏ رو گردند و اگر خود در طبقات مستضعفند براى رفع این ظلم فاحش و این ناهنجارى اجتماعى تلاش جدّى خود را به كار ببرند.
  2. از كتاب غیبت نعمانى» از زراره نقل شده است كه مى‏ گوید:
    به حضرت ابى‏ جعفر، امام محمّدباقر ( علیه السلام ) عرض كردم: صالح از صالحان را برایم نام بیاور. فرمودند: اسم او اسم من است.» عرض كردم: آیا به سیره محمّد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رفتار مى‏ كند؟ فرمودند: هیهات هیهات اى زراره!» (یعنى چه دور است كه بسان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رفتار كند.) عرض كردم: جانم به فداى شما. براى چه به سیره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رفتار نمى‏ كند؟! فرمودند: ان رسول الله سار فى امّته باللّین (بالمنّ) كان یتألّف الناس و القائم یسیر بالقتل، بذاك امر فى الكتاب الذى معه ان یسیر بالقتل و لا یستتیب احداً ویل لمن ناواه؛ 5

یعنى پیامبر در میان امّتش با نرمى و مهربانى سیر كرد، همواره با مردم الفت مى‏ گرفت ولى قائم، با قتل و كشتنِ سركشان سیر مى‏ كند كه در كتابى كه با اوست امر به او شده كه با قتل حركت كند و كسى را به توبه فرا نمى‏ خواند واى بر كسى كه با او مخالفت و دشمنى كند.»

شایان ذكر است كه در این روایت آمده كه امام زمان ( علیه السلام ) به سیره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رفتار نمى‏ كند. حال آنكه در روایات بسیارى آمده كه سیره او سیره رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است و سیر و حركت آن حضرت را خواهد داشت و چه بسا تصوّر شود كه این روایت با آن روایات منافات دارد و ناهماهنگ است.

ولى تأمّل در این روایت، خود رفع كننده مشكل است؛ زیرا این روایت جهت قیام به سیف، مأمور به قتل بودن و نفى تشابه مى‏ كند. آرى پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) هر چند بالأخره جنگید و غزواتى در دوران آن حضرت روى داد، ولى قیام و حركت او همراه با قتل و كشتن افراد نبود؛ بلكه مأمور بود كه با ایجاد الفت و با نرمى و مدارا دعوت را آغاز كند؛ در حالى كه امام زمان ( علیه السلام ) طبق منشورى كه در دست دارند، مأمور به قتل طاغیان است و از آن طرف امام زمان ( علیه السلام ) در منهدم ساختن اساس كفر و ضلال و از بین بردن عادات زشت و قوانین و نظام‏ هاى باطل همانند پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )، رفتار نموده و راه آن حضرت را سیر مى‏ كند و همان اهداف را دنبال مى‏ نماید.

امّا اینكه در این روایت آمده كه از كسى درخواست توبه نمى‏ كند یا كسى را امر به توبه نمى‏ نماید، این هم اشكالى به بارنمى‏ آورد؛ زیرا درخواست توبه نكردن یك مطلب است و قبول نكردن توبه مطلب دیگرى و آنچه كه در اینجا نفى شده، درخواست توبه است؛ ولى اگر كسى خود به خود توبه كرد، چه بسا كه بپذیرد و مى‏ پذیرد؛ زیرا مقتضاى اطلاقات آیات و روایاتى كه راجع به توبه داریم، پذیرش آن است و اینكه توبه انسان تائب، مقبول واقع خواهد شد و شخص نادم و پشیمان را رد نخواهند نمود.


یا اینكه مقصود، گناهانى است كه حدّ آنها قتل است و توبه هر چند پذیرفته شود؛ ولى حكم قتل را برنمى‏ دارد، مانند ارتداد و امثال آن كه در عین حالى كه شخص توبه مى‏ كند، حكم قتل از او برداشته نخواهد شد.

و امّا اینكه چرا آنقدر از اشخاص را مى‏ كشد، پاسخ آن روشن است؛ زیرا بعد از آن همه اتمام حجّت و دعوت و ابلاغ پیام دین در دوران غیبت صغرا و كبرا و فرا رسیدن روز ظهور، اگر كسى به خود نیامده باشد، معلوم مى‏ شود كه او عنصرى ناباب و ناپاك و خطرناك است و عضوى است كه مخلّ سلامت اعضاى دیگر بوده و فساد را به همه جا مى‏ كشاند و عضو سرطانى چه چاره‏اى جز قطع كردن و بریدن دارد؟

بسوزند شاخ درختان بى‏بر سزا خود همین است هر بى‏برى را

پى‏ نوشت‏ها:

(1). سوره حج (22)، آیه 41.
(2). بحارالانوار، ج 51، ص 47.
(3). همان، ج 49، ص 266.
(4). غیبت نعمانى، ص 231.
(5). بحارالانوار، ج 52، ص 354؛ غیبت نعمانى، ص 233.

 

نسبت به نسل‌کشی مسلمانان میانمار بی تفاوت نباشیم

سیره و صفات مهدى موعود ( علیه السلام ) در سخن امام باقر ( علیه السلام )

چند همسری مشکلات عدم ازدواج جوانان را حل می‌کند؟!

مى‏ ,كه ,علیه ,كند ,السلام ,حضرت ,علیه السلام ,الله علیه ,مى‏ كند ,آله و ,و سلم ,علیه السلام فرمودند

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

امام زمان Wholesale NFL Houston Texans Jerseys From China دختر باران Christopher's info مجنون ترین لــــــیلـــــــی supartmami سامانه ارتباط سازان (مازندران-بابل) سایت روستای غینرجه زمان unapilti